Spanje 1

28 april 2016 - Besalú, Spanje

Dag 4 (22 april)

Vandaag gaan we verder naar Orcet. Het is kleine 240 km. verder naar het zuiden.

Het is een mooie trip, in alle rust over goede wegen. In de vroege middag komen wij op de camping aan. Het is mooi weer dus gaan we lekker voor de camper zitten met een hapje en een drankje.

Tegen de avond gaat het regenen. Het regent de hele nacht.

Dag 5 rustdag (23/4)

Ik zie mijn geest al dwalen. Wij staan op een stuk grasland wat helemaal verzadigd is. De blokken zijn verzakt en we staan scheef. Er op eigen kracht uitrijden is geen optie. Even met de kampbaas in overleg. Hij zal de camper eruit trekken. Dat lijkt mij niet zo´n goed idee.

Ze zijn daar aan het zwembad aan het bouwen, steigerdelen genoeg. Ik stel voor die te gebruiken. Dus proberen wij het eerst met die delen achter de wielen. Het lukt in een keer. Pak van mijn hart. Het blijft kwakkelen, af en toe wat regen. Dus letterlijk plaats rust. In de middag knapt het wat op en kunnen wij het dorpje/stadje bezoeken. Niet veel te zien. Echt Frans, verveloos en schots en scheef door elkaar. Ik krijg de indruk dat onderhoud niet iets is wat de Fransen doen.

Dag 6 (24/4)

Vandaag rijden wij door naar Fontes. Deze rit is ongeveer 320 km. Het gaat grotendeels over de A75, een snelweg. Bij Millau moesten wij eraf, daar ging het over in tolweg. Later weer terug op de A75.

Snelle rit naar Fontes. Vroeg in de middag kwamen wij daar aan. Fontes is 300 km. van Barcelona. Mooi weer maar een zeer harde wind. Uit de wind in de zon was het goed toeven. Ik heb toch ook nog even naar het wielrennen gekeken, mocht van Cockie. De voetbal heb ik gemist, niet aan gedacht. Er was nog even tumult, een ezel en vier geiten waren losgebroken en liepen over de camping.

De camping is goed verzorgt.

Dag 7 (25/4)

Vandaag, het is mooi weer en de wind is iets gaan liggen. Wij gaan naar Fontes en de omgeving hier wat bekijken.

Dag 8 (26/4)

Vandaag rijden wij naar Besalu Spanje. Naar het huis van Ellen-Marie. Het is een voorspoedige reis. We zijn namelijk over de tolweg gegaan, dat is twee uur korter. Ellen-Marie had ons al gemaild dat de brug, vlak bij haar huis afgesloten is. En heeft duidelijk de omleiding aangegeven. Wij rijden Besalu binnen en komen dus voor de afgesloten brug te staan. Niet goed opgelet omleiding gemist. In Besalu vraag ik in m’n beste Spaans de weg, lukt niet dan maar met gebaren en tekeningetjes. Wij gaan weer op weg lopen weer vast. Ik sta midden op een rotonde en vraag aan de eerste de beste de weg. Verstaan doen wij elkaar niet. Ik laat het adres zien en wordt een kant opgestuurd. Dan zien wij ineens de aangegeven omleiding van Ellen-Marie, we volgen haar routebeschrijving en komen zo bij de aanwijsborden “Mas Pitra”. De weg gaat de heuvels in de Tom-Tom  weet het niet meer. Wij zien het huis al liggen. Ellen-Marie komt ons begroeten en laat ons vol trots haar mooie huis en het zwembad zien. Wat is het huis mooi opgeknapt en wat heeft de B&B mooie kamers. Originele details en modern accessoires zijn zo goed gecombineerd dat het een geheel is. Ook het gedetailleerde schilderwerk maakt het geheel helemaal af. Kijk zelf maar op http://www.maspitra.com . De gastvrijheid is overweldigend, wij voelen ons al bezwaard. Het wordt een gezellige avond en een lekker diner. Laat op de avond vertrekken wij naar onze camper om te overnachten. Onze camper staat beneden op een grasveldje voor het huis. Ellen-Marie had ons een kamer aangeboden maar dat was wat ons betreft teveel van het goede. Gastvrijheid is mooi maar moet niet worden misbruikt.

Dag 9 (27/4)

Wij ontbijten samen een uitgebreid ontbijt. Later op de dag bezoeken wij het stadje. Wij lopen de heuvel af en zijn binnen 15 minuten bij het oude stadje. Wat een mooi stadje, over een oude brug van rond 1100, geheel uitgevoerd in gemetselde veldstenen komen wij het oude centrum binnen. Het gehele stadje is gerenoveerd, een plaatje om te zien. Naast al de oude woningen zijn er twee oude kerken mooi van buiten maar binnen valt het tegen. Binnen, wat ook de bedoeling is, kom je niet verder dan het portaal, daar kun je naar binnen kijken. Het is donker je moet eerst een euro in de automaat gooien dan gaat het licht aan. Wat een deceptie, wij doen daar niet aan mee. Wij hebben van Ellen-Marie een restaurant op gekregen waar je lekker kan lunchen. Dat hebben wij gedaan. Later op de dag komen wij weer terug in de B&B en ontmoeten twee vrienden. Er wordt gekeken naar koningsdag. Het wordt weer een gezellige avond. Wat een gastvrijheid. Wij besluiten om de andere dag maar te vertrekken. Dit is teveel van het goede. Maar ik kan een ieder die dit leest aanraden om er een keer heen te gaan.

Dag 10 (28/4)

Na weer zo’n uitgebreid ontbijt nemen wij afscheid van Ellen-Marie. Het heeft de hele nacht geregend dus het geeft wat moeite om van onze plek te komen, maar het lukt. We rijden naar Amposta in de Ebrodelta. Het is ongeveer 350 km. Rond vier uur komen wij op de camping aan.

Dag 11 (29/4)

Na een goede nacht en dito ontbijt gaan we lekker op de fiets in het gebied rond fietsen. Het is een mooi natuur gebied en het weer is goed dus genieten. Na een paar uur fietsen, strijken wij neer op een terras en eten en drinken wat. De prijzen zijn hier de helft van in Nederland. Na ons gelaafd te hebben rijden wij weer terug naar de camping. Morgen weer een fietstocht.

1. Kees de Reus:
    29 april 2016
    Geweldig leuk om te lezen. We zullen voor jullie duimen dat het verder goed weer blijft; die regen mag wel wegblijven, nietwaar?