Spanje 7

28 juni 2016 - Zierikzee, Nederland

Ps. bekijk ook eens de kaart dan zie je onze route.

Dag 48 en 49(5/6 en 6/6)

Het is nabij Salamanca, Villamayor. Twee dagen rustig aan wat wassen, schoonmaken en uitrusten. Morgen naar Salamanca.

Dag 50 (7/6)

Vandaag naar Salamanca. Wij zijn er al eens geweest. Maar veel weten wij niet meer. Met de bus naar de stad. Dan naar Plaza Mayor, daar begint het feest van herkenning. Wij herkennen het en ook de oude Romaanse brug en de vele gebouwen komen ons weer bekend voor. De grote kathedraal daar in tegen hebben wij nooit van binnen gezien. Het zijn er twee de oude en de nieuwe. Hier zie je de bouwstijl overgaan van Romaans naar Gotisch. Mooi wij zij wel een uur of twee bezig met deze kerken. Dan uit deze zeer koude omgeving weer in de felle zon. Warmen snel op het is immers 41 graden. In de schaduw op een terras wat gebruiken en dan nog even decadent wat drinken op het Plaza Mayor.

Dag 51 (8/6)

Vandaag blijven wij op de camping je weet wel wasje doen wat opruimen en boodschappen doen.

Dag 52 (9/6)

Door richting Burgos, 211 km. Het is een kleine camping met uitzicht op een ruïne van een Tempeliersburcht. Drukke doorgaans-camping met bijna alleen Nederlanders. Het is snik heet maar in de schaduw houden wij het vol tot het etenstijd is. Lam van het houtvuur een specialiteit van de eigenaar van de camping. Het kleine restaurant zit vol, het is gezellig en smaakt heerlijk.

Dag 53 (10/6)

Wat gefietst in de omgeving. Een kleine 40 km. over vals plat. En vals was het soms. En net als op Schouwen twee keer wind tegen. Lekker even gezeten in een plaatselijk kroegje, gezellig. Bij thuiskomst was de camping helemaal volgestroomd. Geen plaats meer te vinden.

Dag 54 (11/6)

Wij zijn nog een dagje gebleven. Weer op de fiets nu een andere richting. Dit is meer dan `vals plat`, dit is gewoon vals. Grote heuvels met lange beklimmingen en dito afdalingen. Snelheid liep op tot boven de 50 km. bergaf en onder de 10 km. bergop.

Dag 55 (12/6)

Op weg naar Zarautz, een tocht van bijna 250 km. Letterlijk dwars door de bergen over de tolweg. Mooie rit. Wij komen op een mooie camping met fantastisch uitzicht. Vooral als het avond is, met al die lichtjes. Laptop is stuk, jammer kan nu niet meer aan ons verhaal werken. Maak nu maar de notities op de tablet.

Dag 56 (13/6)

Vannacht wat regen. Het klaart wel wat op maar niet echt het blijft af en toe regenen. Nog een kleine wandeling langs het water. Maar het weer wordt steeds slechter. Het gaat regenen en waaien, stormen. Niets meer over van ons idyllisch plekje aan het water. Maar er is EK. Dat dacht ik maar het waait zo hard dat het beeld wegvalt. Wij schudden de hele nacht, het lijkt wel een boot.

Onze vakantie in Spanje zit er op. Het was een mooie vakantie met veel mooie steden leuke ontmoetingen en alle soorten weer. Het bezoek aan Ellen Marie was gezellig en onvergetelijk, wat een gastvrijheid. En de steden in het zuiden zijn stuk voor stuk de moeite van een bezoek waard geweest. Portugal daarin tegen viel wat tegen. Lissabon is een mooie grote stad waar je veel langer kan ronddwalen voordat je het geheel gezien hebt. De mensen vallen wel wat tegen in Portugal in vergelijking met de Spanjaarden.

Terugreis

Dag 57 (14/6)

Over de grens richting huis. De voorspellingen, weersverwachting, zijn slecht. Op weg naar Saint Justin, 204 km. verder. Het regent net zo als toen wij heen gingen. Bij de grens lange files van voornamelijk vrachtwagens. Wij kunnen na een poosje de file van vrachtwagens passeren. Aan de grens, aan de ander kant lange files van vrachtwagens. Om een uur of twee komen wij op de camping aan. De zon is er ook, tijd voor een wijntje en stukje kaas, we zijn tenslotte in Frankrijk.

Dag 58 (15/6)

Blijven op de camping, verrassing, vandaag van 8 tot 12 uur geen water, dus niet douchen en ook niet naar de wc. Wim gaat steeds moeilijker in zijn stoel zitten. Klokslag 12 konden we alles weer doen. Mooie dag, morgen verder.

Dag 59 (16/6)

459 km. over de tolwegen verder naar huis. Regen en zon wisselen elkaar af. Wij komen aan op een verzorgde camping, van Hollanders. In een klein restaurantje forel gegeten, lekker.

Dag 60 (17/6)

Worden wakker met regen. Doen rustig aan. Als het droog is gaan wij wat wandelen. Achter de camping is een waterval waar het water een kleine tien meter naar beneden dendert. Nu zeker er is genoeg water gevallen. Dan lopen wij naar het dorpje La Tour d’ Auvergne. Klein typisch frans, er zijn drie restaurantjes, twee met maar een paar bezoekers en een die stampvol is, daar moeten wij ook zijn. Binnen geven wij aan dat we wat willen eten. Krijgen een kleine tafel toegewezen en wachten op de dingen die zullen komen. De waard heeft net als wij moeite met hoe hij het zal aanpakken. Het duurt te lang en ik vraag wat te drinken. Wijn de waard noemt er wat op en ook ordinair, die is goed genoeg voor ons. Nu begrijpen wij elkaar. De wijn is er snel en hij komt met de menukaarten en gaat die staan voor te dragen. Snappen doen wij het niet maar als hij goedkeurend aangeeft dat ik dat lekker zal vinden nemen wij dat. We horen erbij en wachten op onze maaltijd, Lekker, eerst soep dan een spies van kippenstukjes met rijst. Daarna kaas, de kaasplank gaat van tafel naar tafel en komt ook bij ons. De waard geeft aan dat een van die kazen heel lekker is en mij zeker zal bevallen. Wij begrijpen elkaar en bestellen nog een wijn ordinair. Koffie na en wij zijn weer klaar. Ik reken af en de waard maakt mij duidelijk dat de tweede karaf gratis was. Ik betaal geef hem een hand begroet alle aanwezige gasten met bonjour, ze lachen allemaal en zeggen au revoir. Nog even naar de waterval, veel regen veel water.

Dag 61 (18/6)

Vandaag 208 km. waar wij bijna 4 uur over doen. Op de camping in La Clayette aangekomen zien wij dat de fietsendrager stuk is. De fietsen hangen er maar een beetje bij. Provisorisch met touw en tape gerepareerd. Dat zal wel blijven hangen. Het is groot feest in de stad dus gaan wij ook een kijkje nemen. Overal orkestjes en zangers gezellig.

Dag 62 (19/6)

Op de camping.

Dag 63 (20/6)

Door naar Bulgneville, 208 km. Over de tolwegen vanwege de kapotte fietsendrager. Wij komen zonder problemen op de camping. Een echte doortrek camping. Mooie plaatsen goed verhard. Komen met mooi weer aan maar later op de avond volop regen. Geen punt wij staan op een harde ondergrond.

Dag 64 (21/6)

Door naar Luxemburg, 197 km. Komen te vroeg aan de camping is nog anderhalf uur gesloten. Wij lopen over de camping en zien dat die zeiknat is, niet op het gras. Wij staan vooraan in de rij alle ander campers, caravans achter ons. Maar dan komt er zo’n hele grote camper en die wil naar voren rijden. Hij bedenkt zich. Ik ga vijf minuten voor de tijd naar de receptie. Die patser uit die grote camper komt ook aangelopen en gaat mij voorbij. Staan te wachten tot de receptie open gaat allemaal op onze plaats behalve die patser. De deur gaat open en die patser gaat voor. Bij de balie verwijs ik hem naar zijn plaats. Hij is niet blij maar toch. Wij krijgen een plaats op de weg net als alle anderen. Wij als eerst het pad in. Het laatste gedeelte is nogal vuil en vies dus wij blijven iets van het einde staan. En ja hoor daar komt de patser weer met zijn vriend. Hij rijdt zijn camper achteruit en komt dan samen met zijn patsereega uit de camper om te zien waar hij moet staan. Het stoom komt uit hun oren wij staan gedeeltelijk op zijn toegewezen plaats. Hij zegt dat ik naar achter moet, ik geef aan dat ik niet in die troep wil staan. Hij zegt dat hij daar geen boodschap aan heeft en dat ik naar achter moet. Geef aan dat ik er ook geen boodschap aan heb en dat ik blijf staan. Hij springt weer in zijn camper en komt nog dichter tegen ons aanstaan. Gezellig maar na een paar minuten vertrekt hij naar een ander pad. Gelukkig wij staan nu helemaal alleen op dat pad wel zo veilig. De andere morgen kom ik de patser weer tegen. Hij kijkt de andere kant op maar ik begroet hem beleeft. Met veel moeite komt er wat uit en ik lach nog wat.

Dag 65 (22/6)

Vandaag naar huis.

Net wat Marianne schreef het mooie van vakantie is het thuiskomen.

Wij sturen dit laatste verslag wat later op maar willen jullie allemaal bedanken voor de leuke reacties. Het is veel onzin wat er is opgetekend maar wij hebben het naar ons zin gehad het was mooi. Het is genoeg geweest. Het zijn maar enkele foto’s die zijn meegestuurd thuis hebben wij er nog veel meer. Kom gerust langs (aan).

1. MARIANNE:
    28 juni 2016
    Cockie Wim ik ben blij dat jullie weer heelhuids thuis zijn gekomen.Toen ik van die patser las dacht ik even dat gaat nooit lukken! Toch Wim vind ik dat je je goed gehouden hebt mijn Lou had die vent wel even uit zijn camper getrokken.Per slot van rekening zijn jullie toch familie he.Wim en Cockie jullie gaan nu de vakantie thuis weer herbeleven en dat is iets wat ze nooit van jullie af kunnen nemen.Heel veel liefs van marianneXXXXXX
  2. Paula:
    29 juni 2016